Szanowny Panie!
Z upoważnienia Rzecznika Praw Obywatelskich, w odpowiedzi na
Pana pismo
z 9 marca 2011 r. (data wpływu do Biura RPO: 21 marca 2011 r.),
na podstawie art. 11 pkt
2 ustawy z 15 lipca 1987 r. o RPO (Dz. U. z 2001 r.. Nr 14, poz.
147 ze zm.) uprzejmie
informuję, że - pomimo Pana zastrzeżeń - to właśnie ustawa z 17
czerwca 2004 r. o skardze
na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu
przygotowawczym
prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu
sądowym bez
nieuzasadnionej zwłoki (Dz. U. z 2004 r.. Nr 179, poz. 1843 ze
zm.) jest właściwym aktem
prawnym w Pana sytuacji. Jeżeli uważa Pan, że Pana sprawa jest
rozpatrywana przewlekle,
zaś postępowanie nie zakończyło się, może Pan wnosić stosowną
skargę. Skarga powinna
zawierać żądanie stwierdzenia przewlekłości postępowania w
sprawie oraz przytoczenie
okoliczności uzasadniających żądanie. Skarga może zawierać
żądanie wydania sądowi
rozpoznającemu sprawę zalecenia podjęcia w wyznaczonym terminie
odpowiednich
czynności oraz zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej. Strona,
która nic wniosła skargi
na przewlekłość postępowania, może dochodzić - na podstawie art.
417 Kodeksu cywilnego
(Dz. U. z 1964 r.. Nr 16, poz. 93 ze zm.) - naprawienia szkody
wynikłej z przewlekłości, po
prawomocnym zakończeniu postępowania co do istoty sprawy (art.
16 ustawy o skardze).
W przypadku Pana niezadowolenia z postanowień sądu, służy Panu
prawo złożenia
apelacji - na postanowienie orzekające co do istoty sprawy -
oraz zażalenia - na inne
postanowienia w toku postępowania (art. 518 Kodeksu postępowania
cywilnego, Dz. U.
z 1964 r., Nr 43, poz. 296 ze zm.). Może Pan także zwrócić się
do prezesa sądu, przed
którym toczy się postępowanie, z prośbą o osobisty nadzór
administracyjny nad tokiem tego
postępowania. Wprawdzie prezes nie może wpływać na
niezawisłość orzeczniczą sędziów,
ale może dopilnować formalnej prawidłowości i sprawności
postępowania.
Może Pan rozważyć zwrócenie się do Rzecznika Dyscyplinarnego
przy Krajowej
Radzie Sądownictwa bądź do samej Krajowej Sady Sądownictwa lub
Ministra
Sprawiedliwości o skierowanie sprawy do Rzecznika
Dyscyplinarnego, celem podjęcia
działań wobec sędziów, którzy - zdaniem Pana - dopuścili się
przewinień (na mocy art. 114
§ 1 ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów
powszechnych, Dz. U. z 2001 r.. Nr 98,
poz. 1070 ze zm. rzecznik dyscyplinarny podejmuje czynności
dyscyplinarne na żądanie
Ministra Sprawiedliwości, prezesa sądu apelacyjnego lub
okręgowego oraz kolegium sądu
apelacyjnego lub okręgowego, Krajowej Rady Sądownictwa, a także
z własnej inicjatywy,
po wstępnym wyjaśnieniu okoliczności koniecznych do ustalenia
znamion przewinienia,
a także złożeniu wyjaśnień przez sędziego, chyba że złożenie
tych wyjaśnień nie jest
możliwe).
Uprzejmie informuję, że w postępowaniu zabezpieczającym (a w
takim sąd wydał
postanowienie o ustaleniu miejsca pobytu dziecka) istotą jest
szybkość działania, gdyż
wydane w tym trybie orzeczenia są jedynie tymczasowe i mogą być
następnie zmienione
w czasie postępowania lub w wyniku merytorycznego rozpoznania
sprawy. Stąd sąd był
w prawie, wydając postanowienie o ustaleniu miejsca pobytu
dziecka przy matce przed
dogłębnym rozpoznaniem sprawy, uznając, że uprawdopodobnione
zostało, iż dobro
dziecka przemawia za takim rozwiązaniem. Takie orzeczenie i
ocena sądu pozostaje
w ramach swobodnej oceny dowodów, dokonywanej przez niezawisłe i
niezależne sądy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Rzecznik w wystąpieniu
generalnym
z 14 listopada 2008 r. (kopia w załączeniu) zwracał uwagę
Ministra Sprawiedliwości na
konieczność rozważenia takich zmian legislacyjnych, które
zapewnią rozpoznanie wniosku
o zabezpieczenie w sprawie dotyczącej opieki rodzicielskiej na
jawnym posiedzeniu
sądowym. Minister Sprawiedliwości w odpowiedzi z 15 grudnia 2008
r. poinformował, że
stanowisko Rzecznika zostanie wzięte pod uwagę w pracach
legislacyjnych dotyczących
postępowania egzekucyjnego. Sprawa ta nie została zakończona w
Biurze Rzecznika -
pismem z 23 lutego 2011 r. Rzecznik zwrócił się do Ministra
Sprawiedliwości z prośbą
o ponowne rozważenie m.in. tej kwestii i ewentualne podjęcie
działań zmierzających do
zmiany przepisów. Wskazuję, że Rzecznik nie dysponuje prawem
inicjatywy
ustawodawczej, może zatem jedynie występować do właściwych
organów z wnioskami
o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę
innych aktów prawnych
w sprawach dotyczących wolności i praw człowieka i obywatela
(art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy
o RPO).
z poważaniem Michał Kubalski
starszy specjalista
zał :
Warszawa 14/11/2008
Pan
dr hab. Zbigniew Ćwiąkalski
Minister Sprawiedliwości
WARSZAWA
Szanowny Panie Ministrze
Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwracają się rodzice, których
władza rodzicielska
została przez sąd ograniczona bez przeprowadzenia jakiegokolwiek
postępowania dowodo-
wego, a zwłaszcza bez wysłuchania uczestników postępowania.
Chodzi tutaj o sytuacje, w
których sąd rodzinny wydaje rozstrzygniecie o formie sprawowania
opieki rodzicielskiej na
czas trwania postępowania sądowego.
W świetle regulacji kodeksu postępowania cywilnego, uregulowanie
opieki nad
dzieckiem na czas trwania postępowania sądowego dokonywane jest
na podstawie przepi-
sów o postępowaniu zabezpieczającym. Jest to oczywiste zwłaszcza
po nowelizacji kodeksu
dokonanej ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U. nr 172, poz.
1804), którą uchylono art. 443
kpe, regulujący dotychczas kwestie rodzinno - prawne w trakcie
postępowania o rozwód czy
separację. Obecnie tymczasowe orzeczenie o formie sprawowania
opieki nad dzieckiem -
we wszelkich rodzajach postępowań - zapada na podstawie art. 755
i dalszych kpe, w trybie
przewidzianym dla zabezpieczenia roszczeń niepieniężnych.
Ustawodawca zdecydował się więc na jednolite unormowanie
tymczasowego roz-
strzygnięcia o losach przedstawionego roszczenia czy złożonego
wniosku - niezależnie od
faktu, że funkcje 'zabezpieczenia' wniosku dotyczącego władzy
rodzicielskiej są przecież
zupełnie inne od zabezpieczenia typowych roszczeń
cywilnoprawnych, np. powództwa o
ochronę dóbr osobistych. W przypadku tego pierwszego, nie
istnieje wszak ryzyko, że brak
zabezpieczenia uniemożliwi lub poważnie utrudni wykonanie
zapadłego w sprawie orzecze-
nia. Interes prawny w udzieleniu zabezpieczenia można tutaj
określić wyłącznie poprzez
odwołanie do bardzo ogólnej przesłanki z art. 730' § 2 kpe,
zgodnie z który™ zabezpiecze-
nia udziela się także wtedy, gdy jego brak uniemożliwi lub
poważnie utrudni osiągnięcie
celu postępowania w sprawie. Tę przesłankę zabezpieczenia
(wprowadzoną również ustawą
nowelizująca z dnia 2 lipca 2004 r.) doktryna wiąże właśnie z
rozstrzyganiem spraw z za-
kresu prawa rodzinnego (zob. Dariusz Zawistowski. Postępowanie
zabezpieczające. Komen-
tarz. Wybór orzeczeń, Oficyna, 2007, teza 3 do art. 730' kpe).
Odnosząc tę przesłankę do
spraw z zakresu opieki nad dzieckiem, to w istocie chodzi tutaj
o decyzję, który z rodziców
będzie sprawował bezpośrednią opiekę nad dzieckiem, mając na
względzie jak najlepsze
zabezpieczenie interesów dziecka, już na etapie postępowania
sądowego.
Niemniej jednak trudno nie zauważyć, że główne zasady
postępowania zabezpiecza-
jącego są zaprojektowane na potrzeby dochodzenia 'klasycznych'
roszczeń cywilnopraw-
nych, w których zabezpieczenie ma umożliwić przyszłą egzekucję.
Do tych zasad, które
determinują kształt postępowania zabezpieczającego, należy
natychmiastowa wykonalność
postanowień, 'odroczenie' doręczenia postanowienia obowiązanemu
(art. 740 § 1 kpe) oraz
niejawność postępowania w przedmiocie zabezpieczenia (art. 735
kpe). „Charakter po-
stępowania zabezpieczającego, zwłaszcza jego szybkość oraz
potrzeba działania przez za-
skoczenie wobec dłużnika, wykluczają najczęściej możliwość
wyznaczenia posiedzenia
jawnego lub rozprawy. Samo bowiem doręczenie wezwania na
posiedzenie jawne lub roz-
prawę opóźnia znacznie bieg postępowania i umożliwia dłużnikowi
usunięcie przedmiotów,
na których ma nastąpić zabezpieczenie, co mija skj z celem
postępowania zabezpieczające-
go" (Edmund Wcngcrck, Postępowanie zabezpieczające i
egzekucyjne. Warszawa 1998 r., s.
30 - 31). Niejawny charakter zabezpieczenia uwydatniła ostatnia
nowelizacja, która wpro-
wadziła wyraźny obowiązek rozpoznania wniosku na posiedzeniu
niejawnym (por. 735 kpe
z 738 kpe w poprzedniej redakcji, gdzie ta forma rozpoznania
wniosku nie była obligatoryj-
na).
Od zasad tych ustawodawca przewidział jednak wyjątki, i tak np.
w przypadku za-
bezpieczenia roszczeń niepieniężnych postanowienie o
zabezpieczeniu, jeśli nakłada jakie-
kolwiek obowiązki na pozwanego, jest doręczane obowiązanemu
bezpośrednio po wydaniu
postanowienia (art. 755 § 2 kpc).
W wielu wypadkach zabezpieczenia roszczeń majątkowych,
ustawodawca zrezy-
gnował także z zasady niejawności postępowania: zabezpieczenie
chociażby roszczeń o wy-
nagrodzenie za pracę czy niektórych roszczeń alimentacyjnych
następuje po przeprowadze-
niu rozprawy (zob. art. 753', art. 754 kpe).
Jednak wyjątek laki nic jest przewidziany dia tymczasowych
orzeczeń o opiece ro-
dzicielskiej, podczas gdy trudno tutaj mówić o niezbędnym
elemencie „zaskoczenia" innego
uczestnika postępowania, i nieodwracalnych skutkach braku
zabezpieczenia. We wszystkich
sprawach, w których sąd rozstrzyga o władzy rodzicielskiej nad
małoletnimi dziećmi (np. w
sprawach o rozwód czy separację, bądź o uregulowanie opieki nad
dzieckiem na podstawie
art 106 lub 107 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego),
postanowienie o zabezpieczeniu z
reguły zapada na posiedzeniu niejawnym, bez wysłuchania
argumentów wszystkich uczest-
ników postępowania i przeprowadzenia jakichkolwiek dowodów.
W swoich skargach, kierowanych do Rzecznika, rodzice podkreślają
również to, że
zapoznają się z wnioskiem daigicgo uczestnika w tym samym
momencie, w którym dorę-
czane jest im (natychmiast wykonalne) orzeczenie sądu, które
zapadło na skutek takiego
wniosku. Sytuację taką traktująjako nieproporcjonalną ingerencję
w sferę stosunków ro-
dzinnych.
Warto zauważyć, że w sytuacji, gdy rodzice żyją w rozłączeniu,
sąd w zasadzie nic
może oddalić wniosku o zabezpieczenie, gdyż kwestia miejsca
pobytu dziecka wymaga bie-
żącego rozstrzygnięcia - w tym aspekcie po raz kolejny ujawnia
się specyfika zabezpiecze-
nia w sprawach rodzinnych. Jednak rozstrzygnięcie jes! wtedy
oparte wyłącznie na twier-
dzeniach wnioskodawcy, gdyż są to z reguły jedyne okoliczności
znane sądowi rodzinnemu.
Rzecznik Praw Obywatelskich w praktyce swojej działalności
spotkał się z sytuacja-
mi, w których strona postępowania, wnosząca o zabezpieczenie,
przedstawia twierdzenia np.
o złym stanic zdrowia drugiego rodzica, często opisując jego
zaburzenia psychiczne, utrud-
niające opiekę nad dzieckiem. Podważenie przez innego uczestnika
takich ustaleń jest moż-
liwe dopiero w zażaleniu, który to środek prawny nie zawsze
okazuje się skuteczny. Pomija-
jąc już nawet konieczność zgromadzenia materiału dowodowego (np.
zaświadczeń lekar-
skich) w krótkim, tygodniowym terminie, to przede wszystkim
istotna jest okoliczność, że
przed sądem odw<oławczym również zrezygnowano z zasady
bezpośredniości, tak istotnej
przy rozstrzyganiu spraw rodzinnych.
Należy zauważyć, jak istotne są konsekwencje tymczasowego
rozstrzygnięcia o
opiece rodzicielskiej dla dalszych losów dziecka: w przypadku
małoletnich dzieci, nawet
kilkumiesięczna rozłąka z jednym z rodziców może zupełnie
zmodyfikować relacje rodzin-
ne, wytworzyć nowe więzi kosztem dotychczasowych, przerwać
ciągłość relacji ze środowi-
skiem przedszkolnym czy szkolnym. Zwykle więc ten rodzic, który
nic składał wniosku o
zabezpieczenie, odczuwa zaistniałą sytuację jako postawienie
przed lakiem dokonanym.
Bardzo często bowiem tymczasowe rozstrzygnięcie o formie
sprawowania opieki rodziciel-
skiej determinuje treść ostatecznego orzeczenia, za kolejną
zmianą środowiska wycho-
wawczego dziecka muszą przemawiać bardzo silne argumenty.
Dlatego jest tak istotne, aby orzeczenie, nawet tymczasowe, o
formie sprawowania
opieki rodzicielskiej było rozstrzygnięciem pod każdym względem
trafnym, optymal-
nym z uwagi na potrzeby emocjonalne i rozwojowe dziecka; ryzyko
omyłki sądu
powinno zostać zmniejszone do minimum. Takie cechy
rozstrzygnięcia zapewniane są po-
przez rozważenie argumentów wszystkich uczestników, zasadę
bezpośredniości; tylko pod-
czas jawnej rozprawy może nastąpić - na danym etapie procesowym
- wszechstronne zba-
danie okoliczności sprawy.
W opinii Rzecznika Praw Obywatelskich nie istnieje obawa, że
jawny tryb rozstrzy-
gania sprawy o zabezpieczenie, poprzez dłuższy czas oczekiwania
na orzeczenie, może za-
grozić dobru dziecka. W sytuacjach skrajnych, zwłaszcza wtedy,
gdy rozstrzygnięcie wy-
kracza poza dyspozycję art. 106 bądź 107 k.r. i o., ale
ogranicza władzę rodzicielką z uwagi
na istotne nieprawidłowości w jej wykonywaniu, sąd może zawsze -
bez przeprowadzenia
rozprawy - wydać zarządzenie, które będzie natychmiast wykonalne
(art 109 k.r. i o., art_
569 §2 kpe).
Podsumowując: zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich konieczne
jest rozważenie
takich zmian legislacyjnych, które zapewnią rozpoznanie wniosku
o zabezpieczenie w spra-
wie dotyczącej opieki rodzicielskiej na jawnym posiedzeniu
sądowym (przy zachowaniu
zasady natychmiastowej wykonalności orzeczeń). Nic wszystkie
reguły zabezpieczenia
roszczeń cywilnych, zwłaszcza majątkowych, okazują się równic
skuteczne i racjonalne w
regulacji stosunków rodzinnych.
W związku z powyższym, na podstawie art. 16 ust. I ustawyzdnia
15 lipca 1987 r. o
Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r., nr 14, poz. 147
ze zmian.), uprzejmie pro-
szę Pana Ministra o przedstawienie swojego stanowiska w sprawie.
Z poważaniem
Z upoważnienia
Rzecznika Praw Obywatelskich
/-/Stanisław Trociuk
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich
odpowiedź:
Warszawa 15 grudnia 2008
Pan
Janusz Kochanowski
Rzecznik
Praw Obywatelskich
Szanowny Panie Rzeczniku
W odpowiedzi na pismo z dnia H listopada 2008r.
Nr RPO-596390-IV/08/BB, w przedmiocie rozważenia zmian
legislacyjnych zapewniających rozpoznanie wniosku o
zabezpieczenie
w sprawach dotyczących opieki rodzinnej na jawnym posiedzeniu
sądowym,
uprzejmie przedstawiam, co następuje:
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku zmieniająca Kodeks postępowania
cywilnego (przede wszystkim w zakresie postępowania
egzekucyjnego) uchyliła art.
443' kp.c. oraz nadała nowe brzmienie art. 755 k.p.c, zgodnie v.
którym jeżeli
przedmiotem zabezpieczenia nie jest roszczenie pieniężne, sąd
udziela
zabezpieczenia w raki sposób, jaki stosownie do okoliczności
uzna za odpowiedni,
nic wyłączając sposobów przewidzianych do zabezpieczenia
roszczeń pieniężnych.
W szczególności na mocy § 1 pkt 4 tego artykułu sąd może
uregulować sposób
roztoczenia pieczy nad małoletnimi dziećmi.
Jak się wydaje, zamiarem ustawodawcy było. aby przepis art- 755
§ 1
pki 4 k.p.c. objął nie tylko przedmiot regulacji dawnego art.
443 k.p.c. który
dotyczył spraw o rozwód, o separację i o unieważnienie
małżeństwa, ale także
wydawanie postanowień zabezpieczających w sprawach opiekuńczych.
Nie można
jednak rx>rninąć, że w sprawach opiekuńczych stosowany jest w
tym zakresie także
art 569 § 2 k.p.c. dotyczący zarządzeń wydawanych przez sąd
opiekuńczy
w nagłych wypadkach. Podstawę materialnoprawną tych zarządzeń
stanowi art.
109 § 1 k.r.o. Przesłanką zastosowania tego przepisu jest
zagrożenie dobra dziecka.
Przyjęte w praktyce jest stosowanie art. 569 § 2 k.p.c. zarówno
do wydawania
postanowień kończących postępowanie w sprawie, jak i do
postanowień
wydawanych na czas postępowania. W tym drugim wypadku stosuje
się
odpowiednio przepisy o postępowaniu zabezpieczającym. /. istoty
rzeczy (nagłość
sprawy) postanowienia są wydawane zazwyczaj na posiedzeniu
niejawnym.
Również postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia, czy to w
sprawach
rozwodowych, czy to w sprawach opiekuńczych, są wydawane, jak
trafnie
podniesiono w piśmie, na posiedzeniu niejawnym, ponieważ nie
przewidziano
w tym zakresie odstępstwa od zasady wyrażonej w przepisach
ogólnych.
W tej sytuacji wydaje się, że zachodzi potrzeba delimitacji
zakresu
zastosowania art. 755 i art. 569 § 2 lep.c. w sprawach
opiekuńczych; w sytuacji
nagłej lub w razie potrzeby podjęcia działania z urzędu, nałeży
zastosować tryb art.
569 § 2 k.p.c. W pozostałych wypadkach mógłby być stosowany art.
755 k.p.c.
W większości omawianych spraw stronami są osoby znajdujące się w
głębokim konflikcie, który uniemożliwia uzyskanie porozumienia
co do ich
małoletniego dziecka. Ofiarą tych konfliktów jest wówczas przede
wszystkim
dziecko. 'W celu zabezpieczenia jego dobra np. ustalenia jego
miejsca pobyiu,
ochrony przed uprowadzeniem czy uzyskania kontaktów z drugim z
rodziców,
konieczne jest podejmowanie decyzji przez sąd.
Należyte udzielenie ochrony prawnej ma miejsce wtedy, gdy
następuje bez
zbędnej zwłoki, a gdy jest taka potrzeba - także tymczasowo. W
sprawach
dotyczących opieki nad dzieckiem odpowiednio szybkie działania
powinny być
jednym z priorytetów postępowania, a w przypadkach nagłych stają
się wręcz
koniecznością. Takie ukształtowanie regulacji dotyczących
postępowania w
sprawach opiekuńczych wynika nic tylko z oczywistych
racjonalnych konkluzji
związanych z nałożonymi na wymienione postępowanie celami, ale
jest również
wynikiem zobowiązań przyjętych przez Rzeczpospolitą Polską w
ramach
europejskiego i międzynarodowego systemu ochrony praw człowieka.
Zgodnie
bowiem z art 7 Europejskiej Konwencji o Wykonywaniu Praw
Dziecka,
sporządzonej w Strasburgu w dniu 25 stycznia 1996 r. (Dz. U z
2000 r., Nr 107,
poz. 1128), prowadząc postępowanie sąd ma obowiązek szybkiego
działania w celu
uniknięcia nieuzasadnionej zwłoki, a także jest niezbędne
istnienie przepisów
zapewniających bezzwłoczne wykonanie orzeczeń, przy czym - w
przypadkach
pilnych - sąd powinien mieć, jeśli zachodzi taka potrzeba, prawo
zarządzenia
natychmiastowego wykonania orzeczeń. Regulacja ta odpowiada art.
3 ust. 1
Konwencji o Prawach dziecka {Dz. U z 1991 r.. Nr 120, poz 526),
który nakazuje
by we wszystkich postępowaniach dotyczących dzieci sprawą
nadrzędną było
najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka
Postępowanie zabezpieczające jest postępowaniem ubocznym w
stosunku
do głównego postępowania opiekuńczego. Rozstrzygnięcie, mimo że
wydane na
określony w nim czas, może na żądanie zobowiązanego być w każdym
czasie
zmienione lub uchylone, gdy odpadnie lub zmieni się przyczyna
zabezpieczenia (art.
742 kp.c). Uczestnikom postępowania przysługuje środek
zaskarżenia wydanego
przez sąd orzeczenia zabezpieczającego w postaci zażalenia, a
tym samym poddania
go kontroli instancyjnej sądu odwoławczego (art. 741 k.p.c).
Jednakże z uwagi na wzajemną relację art. 569 § 2 k.p.c. i 755
kp.c. można
rozważyć przyjęcie zmiany art. 755 k.p.c. polegającej na tym, że
sąd rozwodowy lub
sąd opiekuńczy stosują art. 755 k.p.c. jeżeli potrzeba
interwencji nie jest nagła i nie
wymaga działania z urzędu (zwykły wniosek o uregulowanie
stosunków na czas
postępowania), w" takich sytuacjach postanowienie byłoby
wydawane po
przeprowadzeniu rozprawy.
Ponadto można również rozważyć zmianę art. 445' kp.c, polegającą
na rym.
że w sytuacji nagiej lub wymagającej działania z urzędu znajduje
zastosowanie tylko
art. 569 § 2 kp.c. i właściwy byłby tylko sąd rodzinny, choćby
nawet toczyła się
sprawa rozwodowa. Wtedy postanowienie powinno być wydane na
posiedzeniu
niejawnym
Mając powyższe na uwadze pragnę poinformować, że przedstawione
przez
Pana stanowisko zostanie wykorzystane w pracach legislacyjnych
dotyczących
postępowania egzekucyjnego prowadzonych obecnie w Ministerstwie
Sprawiedliwości.
Z wyrazami szacunku
z upowaznienia ministra Sprwiedliwośći Zbigniew Wrona
podsekretarz stanu |